LE PROJET MORAL

(1987)

1 - Nous sommes témoins d'une révolution sans précédent engendrée par la science fondamentale et tout particulièrement par la physique et la biologie. Cette révolution bouleverse la logique, l'épistémologie et la vie de tous les jours à travers les applications technologiques. Il est essentiel de reconnaître l'existence d'un important décalage entre la nouvelle vision du monde qui émerge de l'étude des systèmes naturels et les valeurs qui prédominent encore en philosophie, dans les sciences de l'homme et dans la vie de la société moderne, valeurs fondées dans une large mesure sur le déterminisme mécaniste, le positivisme ou le nihilisme. Ce décalage est fortement nuisible et porteur de menaces de destruction de notre espèce. Il convient de rechercher ses causes profondes, de réfléchir aux éventuels remèdes et d'agir en conséquence.
2 - Une des causes évidentes de ce décalage est la fragmentation des connaissances. La spécialisation à outrance est certainement un "mal" nécessaire, car elle favorise l'accélération du progrès de la connaissance, mais elle mène en même temps à l'obscurcissement du sens. D'une part, cette fragmentation conduit l'homme à se sentir comme un étranger dans un monde envahi par une complexité incompréhensible. D'autre part, elle détermine une rupture entre les foyers de réflexion et de décision de la vie sociale. Les portes de l'absurdité, du non-sens, de la violence et d'une dynamique implacable d'autodestruction sont ainsi largement ouvertes.

Face à cette situation, il convient d'encourager par tous les moyens possibles l'activité de recherche dans une nouvelle approche scientifique et culturelle - la transdisciplinarité - dans sa tentative de reconstituer une image cohérente du monde.

3 - Il est important de distinguer avec soin la transdisciplinarité d'autres activités apparemment très proches, sinon identiques, comme la pluridisciplinarité, la multidiscipli-narité ou l'interdisciplinarité, mais qui sont en fait, quant à leurs moyens et à leurs finalités, radicalement différentes de la transdisciplinarité.

La transdisciplinarité n'est pas concernée par le simple transfert d'un modèle d'une branche de la connaissance à une autre, mais par l'étude des isomorphismes entre les différents domaines de la connaissance. Autrement dit, la transdisciplinarité prend en compte les conséquences d'un flux d'information circulant d'une branche de la connaissance à une autre, permettant l'émergence de l'unité dans la diversité et de la diversité par l'unité. Son objectif est de mettre à nu la nature et les caractéristiques de ce flux d'information et sa tâche prioritaire consiste en l'élaboration d'un nouveau langage, d'une nouvelle logique, de nouveaux concepts pour permettre l'émergence d'un véritable dialogue entre les spécialistes des différentes branches de la connaissance.

4 - De par sa propre nature, la transdisciplinarité refuse tout projet globalisant, tout système fermé de pensée, toute utopie, tout asservissement à une idéologie, à une religion, à un système philosophique quels qu'ils soient. Sa finalité n'est pas l'unification de toutes les branches de la connaissance, but qui serait absurde et illusoire. Plus modestement, la transdisciplinarité essayera de mieux nous rapprocher du réel, par l'étude conjointe de la nature et de l'imaginaire, de l'univers et de l'homme pour nous permettre de mieux faire face aux différents défis de notre époque.
5 - Le besoin de la transdisciplinarité se fait ressentir de plus en plus. La preuve en est la multiplication des clubs de réflexion, des colloques ou des livres qui touchent, de près ou de loin, au sujet de la transdisciplinarité. Mais ces initiatives fort nécessaires ne peuvent nullement remplacer une véritable activité de recherche, de longue haleine, réunissant les meilleures compétences des différentes branches de la connaissance et les plus qualifiées parmi celles qui ont réfléchi à cette approche.

Il nous semble donc hautement souhaitable de créer un véritable centre de recherche transdisciplinaire, qui pourrait devenir le lieu privilégié de rencontre entre les spécialistes des différentes sciences et ceux des autres domaines d'activité, en particulier les artistes, les industriels et les spécialistes de l'éducation. Un tel centre de recherche n'existe nulle part, ni en France, ni en Europe, ni dans le monde. De caractère inévitablement international, ce centre aurait, de par sa localisation et sa structure initiale, une réalité tout d'abord européenne.

Outre l'activité de recherche proprement dite, matérialisée par des publications et des colloques, nous envisagerions l'organisation d'une Conférence Internationale Annuelle, l'organisation régulière d'actions médiatiques et la constitution d'une banque de données informatique.

Il est bien évident que le fonctionnement de ce Centre International de Recherche et Études Transdisciplinaires demande certains moyens d'ordre matériel et un minimum de structures (même si, pour être fidèle à son orientation, il doit miser sur son auto-organisation).

6 - La connaissance scientifique, de par son propre mouvement interne, est arrivée aux confins où elle doit reprendre un dialogue actif et fructueux avec d'autres formes de connaissance. Fondé sur l'esprit de rigueur scientifique, l'activité du Centre International de Recherche et Études Transdisciplinaires permettra l'avènement d'un échange dynamique entre les sciences exactes, les sciences humaines, l'art et la tradition.

Tout en reconnaissant comme axe principal de son activité la recherche fondamentale, le Centre International de Recherche et Études Transdisciplinaires sera largement ouvert vers la vie sociale. Une attention particulière sera consacrée à la recherche de nouvelles méthodes d'éducation afin de surmonter la rupture entre la science contemporaine et les visions dépassées du monde. A long terme, la création d'une université transdisciplinaire serait envisageable.

7 - Les avancées de la science moderne laissent présager la naissance d'une nouvelle rationalité, infiniment plus riche que celle qui nous a été léguée par l'espérance scientiste du XIXe siècle. La création d'un Centre Internaional de Recherche et Études Transdisciplinaires pourrait apporter une contribution importante à l'avènement de cette nouvelle rationalité.

The International Center for Transdisciplinary Research (CIRET)
http://ciret-transdisciplinarity.org/moral_project.php - Last modified on : Thursday, October 08 2020 12:36:54

MORAL PROJECT

(1987)

 
1 -
We are witnessing an unprecedented revolution engendered by the fundamental sciences and in particular by physics and biology. This revolution is overturning conventional ideas of logic, epistemology and day to day life as a consequence of its technological developments. It is vital to recognize the existence of a considerable discrepancy between the new vision of the world which is emerging from the study of natural systems and the values which predominate in the social sciences and in the life of modern society; values based, to a large extent, upon mechanical determinism, positivism or nihilism. This discrepancy is extremely harmful and harbours the threat of destruction of our species. It is essential to seek the underlying causes, to reflect upon possible remedies and to try to put these into operation.
2 -
One of the obvious causes of this discrepancy is the fragmentation of knowledge. Extreme specialisation is a necessary evil since it helps to accelerate the acquisition of knowledge, but it leads, at the same time, to a darkening of meaning. On the one hand the fragmentation leads man to see himself as a stranger in a world invaded by an incomprehensible complexity. On the other hand it causes a rupture between the organs of reflexion and those of decision-making in society. Thereby are thrown open the doors to absurdity, to non-sense, to violence and to implacable dynamic of self-destruction.

Faced with this situation it is vital to encourage, in every possible way, research activity into a new scientific and cultural approach - transdisciplinarity - in an attempt to reconstitute a coherent picture of the world.

3 -
It is important to distinguish carefully between transdisciplinarity and other activities seemingly very similar if not identical, such as pluridisciplinarity, multidisciplinarity and interdisciplinarity, but which, in fact, by virtue of their methods and goals, are radically different from transdisciplinarity.

Transdisciplinarity is not concerned with the simple transfer of a model from one branch of knowledge to another, but rather with the study of isomorphisms between the different domains of knowledge. To put it another way, transdisciplinarity takes into account the consequences of a flow of information circulating between the various branches of knowledge, permitting the emergence of unity amidst the diversity and diversity through the unity. Its objective is to lay bare the nature and characteristics of this flow of information and its principal task is the elaboration of a new language, a new logic, and new concepts to permit the emergence of a real dialogue between the specialists in the different domains of knowledge.

4 -
By its very nature, transdisciplinarity rejects all globalising projects, all closed systems of thought, utopian ideas, any enslavement to an ideology, religion or philosophical system no matter what. Its aim is not the unification of all branches of knowledge; a goal that would be absurd and illusory. More modestly, transdisciplinarity will try to bring us closer to reality by the linked study of nature, the imaginary, the universe and man, so as to permit us better to meet the challenges of our epoch.
5 -
The need for transdisciplinarity is making itself felt more and more. Witness the mushrooming of intellectual clubs, colloquia and books which touch, more or less, upon the subject of transdisciplinarity. But these initiatives, important as they may be, cannot at all replace a real, long-term research effort, uniting the most competent specialists for each domain of knowledge and the best qualified amongst those who have reflected upon this approach.

It thus seems very desirable to us to create a genuin centre for transdisciplinarity research, which could become the special meeting-place for specialists from the different sciences and for those from other domains of activity, especially artists, industrialists and educational specialists. Such a centre for research does not exist anywhere, neither in France, nor Europe nor the entire world. Ultimately international in character, this centre, by virtue of its geographical position and its initial structure, would, to start with, have an european flavour.

Besides the defined research activity, materialising in publications and colloquia, we envisage organising an Annual International Conference, regular press briefings, and the setting up of an information bank.

It is clear that the functioning of such an International Centre for Transdisciplinary Studies and Research will demand certain material resources, and a minimum of structural organisation (even though, to be faithful to its one tenets, it ought to aim for self-organisation).

6 -
Scientific knowledge, as a consequence of its own internal development, has arrived at a stage where it ought reestablish an active dialogue with other forms of knowledge. Founded on a spirit of scientific rigour the activity of the International Centre for Transdisciplinary Studies and Research will encourage the establishment of a dynamic exchange between the exact sciences, the social sciences and art and tradition.

While recognizing its principal role as the furthering of fundamental research, the International Centre for Transdisciplinary Studies and Research will keep an open interest in society. Special attention will be given to research into new methods of education aimed at surmounting the rupture between contemporary science and the outmoded images of the world. In the long term it is possible to envisage the creation of a "Transdisciplinary University".

7 -
The advances in modern science lead one to forsee the birth of a new rationality, infinitely richer than that bequeathed to us by the scientific hopes of the 19th century. The creation of an International Centre for Transdisciplinary Studies and Research could help greatly towards the advent of this new rationality.

 


The International Center for Transdisciplinary Research (CIRET)
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